2.dag med stamcellestimmulering

Da har vi hatt en lang natt med lite søvn. Prøvde å legge meg kl. 0100 og sovnet litt i  0130 tia, og våknet 0220 og duppet litt til etter det. Ble vekket av sykepleier 0255 for å sette en ny sprøyte i armen, dette var fort gjort, men fikk ikke sove etter det. Kjente en varme som spredte seg i hele overkroppen og at det var ting som skjedde ellers i kroppen. fikk svar på en chat jeg hadde sendt tidligere, og da passet det fint med en runde chat tenkte jeg og var igang 🙂 Det ble litt chatting men det var jo midt på natta så den andre var naturlig nok trøtt ( var jo ikke fullproppet med steroider kan du skjønne, slik som jeg). Jeg fortsatte natten med å løse litt kabaler og andre spill på pc. Prøvde å legge meg kl. 0500, men fikk ikke sove. duppet en liten time fra 0600 – 0700. Da var det litt rørelser av sykepleiere ute i gangen. De kom med en tablett jeg skulle ta ca. kl .0800, og frokosten kom kl 0830. Sto opp og inntok den, noe iallefall. Deretter kom dr. Fedorenko inn for å måle blodtrykk, dette var utrolig fint 124/70. Jeg spurte han da om jeg kunne ta en prat med han om MR bilder som ble tatt, og det var greit, om 15-20 min. Jeg kledde på meg og gjorde meg klar med mine sp.mål. Etter han var ferdig med sin runde gikk vi inn på hans kontor. Der gikk han gjennom bildene en gang til med meg mye mer forberedt enn første gang. Første gang var jeg meget spent på svar om jeg ville bli godkjent for behandlingen, og da jeg fikk høre om MR bildene ble jeg jo skikkelig “sjokkert” over funnene som ble gjort . Alt dette satte meg helt ut så jeg var jo ikke istand til å stille noen spørmål må jo forstås. Nå kunne jeg få svar og høre hvordan det egentlig var. Han fortalte at jeg var her til riktig tid, for om 1- 2 år kunne han ikke si hvordan min tilstand hadde vært!! Han fortalte at jeg hadde 1 stor lesjon i nakken på level 2 på 3,6 cm !!! det er stort i nakken!! like under på level 5 hadde jeg en lesjon på 3,5 cm !! lengre nede i ryggen hadde jeg 8 lesjoner, og alle var store, sa ikke hvor store (muligens 2-3 cm) og  i hodet hadde jeg mer enn 35 lesjoner, men kun en stor på 2,6 cm. De ande var små 0,5 – 1 cm. Når han så på bildene av MR, så trodde han den personen som kom inn kom med 2 stokker eller i rullestol, ikke meg som kom gående:-) Så han sa at jeg var en heldig mann som var så oppegående. Lucky mee!!:-) Dette er meget skremmende å høre når man i mange år, iallefall de siste 7-8 årene her i Trondheim har hørt at alt er stabilt og ikke noe nytt, så er realiteten noe helt annen!!!! Hva skal man si? Er bare SÅ GLAD for at jeg er her borte nå og til riktig tid( huff nå kom det faktisk en liten tåre ,men den er av lykke:-) Sorry at det ble en liten pause her nå men det ble litt for emosjonelt nå så det kom faktisk noen flere tårer.. Jeg spurte videre om han kunne se nye/gamle lesjoner, men det kunne ikke sees. Spurte om lesjonene kunne gå noe tilbake etter behandlingen. Det kunne skje, men ikke nødvendigvis, men det ville stoppe MSèn, og de kunne gå noe tilbake. Han fortalte da om en person som hadde en edss (funksjonsskala fra 1-10) på 6,5 når han tok behandlingen og under en etterkontroll året etter hadde en edss på 3,5, uten at det var noen endringer på MR bilder. Så det trengte ikke ha noen betydning, men MSèn hadde stoppet og han var blitt mye bedre 🙂 Så det er virkelig håp 🙂 Jeg avsluttet møte med dr. Fedorenko med et godt skikkelig håndtrykk med et stort TUSEN TAKK!!!  Dette ble litt langt men håper det var leselig og forhåpentligvis litt forståelig.

Etter dette kl. 1030 var det en ny runde med infusjon med 7-8 dl steroider for stamcellestimulering, slik at de kommer ut i blodet. Dette tok ca. 20 min. Litt prating med en del andre i oppholdsrommet. Ute og ruslet i området rundt Hospitalet, og var innom et kapell som var meget fint og hyggelig. Kvelden gikk med til trivelig prat med medpasienter, vi er tross alt i samme “båt” og har full forståelse for hverandre, og vi støtter hverandre hele veien. Fikk jaggu en ny sprøyte med steroider igjen nå kl .2300, og da spretter vel øynene opp igjen, men nå er jeg forberedt med sovetabletter hehe 🙂 Og en ny venter kl. 0300 🙁 Dette ble litt langt, og nå er det nok for ikveld, og jeg sier herved God natt fra Russland 🙂

 

 

 

 

1 kommentar
    1. Spennende å få «være med» på denne «reisen» din Rune. 😊😊
      Tænke på dæ og krysse fingra for at alt går bra👍👍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg